Robert McClung

 

TELERGY c’est le véhicule créatif du compositeur et multi-instrumentiste Robert McClung qui, après presque deux décennies comme un musicien actif dans différents styles de musique a décidé en 2009 de monter un projet basé sur le rock progressif instrumental. Chaque album de TELERGY raconte l'histoire d'un événement historique qui existe, par le biais de puissant, épopée, divers, musique de Rock progressif. La musique est essentiellement instrumentale, toutefois on peut entendre occasionnellement une narration entre les morceaux musicaux pour guider l'auditeur à travers l'histoire. Son premier album est basé sur la bible et se nomme « Exodus » et il est paru en 2011.  Notre génie créateur s’est entouré d’une pléiade de musiciens très talentueux qui proviennent de partout dans le monde entier. Deux ans plus tard un second album voit le jour. Il s’agit de « The Legend of Goody Cole » et là aussi Robert McClung s’entoure de grandes pointures du monde musical. Et nous voici en 2015 avec la nouvelle production de TELERGY « Hypatia » qui raconte l’histoire d’Hypatia d’Alexandrie qui fût une grande mathématicienne, astronome, philosophe et enseignante. Elle connut une fin tragique en l'an 415.

J’étais très curieux d’en connaitre un peu plus le personnage et sa musique. Alors je vous souhaite une bonne lecture et je vous invite fortement à visiter son site où des extraits complets des trois albums sont disponibles.

Chronique d’Hypatia

 

TELERGY - Hypathia – Autoproduction – 2015

 

Par Marc Thibeault

 

 

 

Troisième album concept de l’États-unien Robert McCLUNG, Hypathia raconte l’histoire d’Hypatie d’Alexandrie, une mathématicienne et philosophe grecque qui connut une fin atroce. Le principe d’avoir des artistes invités n’est pas nouveau et n’est pas nécessairement garant de succès. Mais je dois admettre que cet album instrumental est peut-être le plus équilibré des trois créations de McCLUNG. Très symphonique, la musique de l’album est aussi métissée de musique du monde et d’instruments exotiques, sans oublier les envolées Rock ici et là. La liste d’artistes invités sur cet album est impressionnante, autant par la quantité que par leur renommée.

 

 

 

«Astronomer» est un bon Rock un peu symphonique. Très énergique. «Philosopher» débute de facon très atmosphérique avant de devenir plus Prog-Rock. Certaines parties de cette pièce me rappellent ALAN PARSONS PROJECT tandis que d’autres me porte vers d’autres artistes plus Rock-Symphonique. La transition d’un style à l’autre est bien faite et il y a une belle ambiance lors des parties plus soft. Agréable.  «Mathematician» est une pièce dont la musique est plus d’ordre Classique, Symphonique. J’aime bien. «Teacher» nous envoûte avec sa musique exotique pendant près de trois minutes ; un voyage en terre inconnue. Puis la musique devient plus Électro avant de revenir au style Prog-Rock du début de l’album. Bonne pièce. Le début de «The Burning Of The Library» fait penser à une trame sonore de film pendant les premiers 03 :15. Puis tout change pour un Hard Rock énergique qui dure environ quatre minutes avant de revenir à un style plus doux, plus triste. Chaque style musical représente bien la scène qui se passe : la fuite au début, les émeutiers qui brûlent la bibliothèque ensuite, et la scène de désolation vu par Hypathia et son père à la fin. «Scapegoat» est un Hard Rock à la DEEP PURPLE. Bon, mais sans plus. «Murder» est montée un peu comme «The Burning Of The Library» avec tantôt des moments doux, tantôt des bouts plus symphonique, tantôt des bouts Hard Rock. Peut-être trop ressemblant à «Burning…»? «Martyr» termine bien l’album avec les instruments à cordes qui se lamentent de la mort du personnage principal.  

 

 

 

Un album concept est souvent monté comme une histoire ou une pièce de théâtre. Il est plus dur d’imaginer les scènes de chaque pièce lorsqu’il n’y a pas de chanteur pour transmettre l’émotion du personnage. N’empêche que les trois albums concept de M. McCLUNG auraient peut-être plus d’impact s’ils étaient présentés en Opéra-Rock en théâtre à Broadway par exemple. Ça n’empêche pas que Hypathia est un album agréable à écouter.

 

Cote:  4/5

 

 

 

Pistes

 

1. Scene, No.1 - 0:38
2. Astronomer - 07:16
3. Scene, No.2 - 0:37
4. Philosopher - 11:44
5. Scene, No.3 - 0:39
6. Mathematician - 04:24
7. Scene, No.4 - 0:25
8. Teacher - 06:57
9. Scene, No.5 - 0:29
10. The Burning of the Library of Alexandria - 11:37
11. Scene, No.6 - 0:39
12. Scapegoat - 02:55
13. Scene, No.7 - 01:05
14. Murder - 09:30
15. Scene, No.8 - 01:04
16. Martyr - 03:12
17. Scene, No.9 - 0:27

 

 

 

Musiciens / artistes

 

Robert McCLUNG - Guitares, guitare basse, violon, viola, mandoline, piano, orgue, claviers, flute, balalaika, ukulele, sitar, guitare lap steel, bodhran, percussions, voix de tenor et de baritone, voix, voix d’émeutiers

 

Artistes invités:
Chris CAFFERY (Savatage, Trans-Siberian Orchestra)
Durga McBROOM-HUDSON (Pink Floyd, Blue Pearl) - Hypathia
Bryan HICKS (Trans-Siberian Orchestra) - Theon
Corey GLOVER (Living Colour) - Synesius
Blake CARPENTER (The Minstrel's Ghost, Corvus Stone) - Cyril
Peter KELLEY - Peter le Lecteur
Almus KENTER - Le Professeur
Chris BONITO – Batterie, percussions
Kyle WYBRANOWSKI – Batterie, percussions
Mike LEPOND (Symphony X, Silent Assassins) – Guitare basse
Oliver HOLZWARTH (Rhapsody of Fire, Blind Guardian) – Guitare basse
Kristen MILLER - Cello
Adam NUNES - Cello
Tim NUNES – Violon, viola
David RAGSDALE (Kansas) - Violon
Anna PHOEBE (Jethro Tull, Trans-Siberian Orchestra) - Violon
Scott PAGE (Pink Floyd, Toto, Supertramp) - Saxophone
Parker LUNDGREN (Queensryche) - Guitare
Chris CAFFERY (Savatage, Trans-Siberian Orchestra) - Guitare
Angus CLARK (Kitaro, Trans-Siberian Orchestra) - Guitare
Connor WYBRANOWSKI / Guitare
Oliver WAKEMAN (Yes) / Claviers
Oliver PALOTAI (Kamelot) / Claviers
Mattan KLEIN / Flute
Scott PAGE / Saxophone
Jaimee JOROFF / Harpe
Jennifer LANTER / Cor français
John HALLORAN / Clarinette
Barbara LAFITTE / Oboe
Mac RITCHEY (Esthema) / Oud
Mike DOLAN / voix d’émeutiers
Tim CLARK / voix d’émeutiers
Gary WHEATON / voix d’émeutiers
Laura SANSCARTIER / Soprano
Tamara McSHEA / Soprano
Stephanie SLABON / Soprano
Angeliki THEOHARRIS / Mezzo
Joshua COLLIER / Tenor

 

 

Interview Robert McClung (Telergy)

 

 

Profil - Thank you for agreeing to respond to these questions.

 

 

 

Robert McClung - My pleasure, Thanks you for asking.

 

 

 

PR - First of all can you to tell us you briefly, who is Robert McClung?

 

 

 

RM – I am a composer, producer and multi-instrumentalist, living in the state of New Hampshire in the USA. I have worked with many different bands and artist, in many different genres, over many years. For the past six years or so my focus has been on a progressive rock project called Telergy, a project that uses epic, classically inspired, progressive rock music to tell the stories behind historical events, and features incredible musicians from all over the world.

 

 

 

PR - You have for nearly 20 years played style of more commercial music, what are the reasons that you have decided to do the progressive music in 2009?

 

 

 

RM - I have always been a huge progressive rock fan. But I could never find other people in my area that had the same influences and interest, so I worked with whoever was available. After I put together my own studio I decided it was time to pursue the style of music I really wanted, even if I had to do it myself.

 

 

 

PR – You have up to now three albums, all three are concept albums, and I daresay they are large-scale. Why this choice creates albums concept from historical elements with several musicians?

 

 

 

RM - I have always enjoyed concept albums, things that told a story and had characters. Like Pink Floyd “The Wall”, The Who “Tommy”, and Queensryche “Operation Mindcrime”. I am also a big history fan. So, using the concept album format to tell the stories behind historical events seamed to make perfect sense to me. There certainly is lots of human drama to draw from over the course of time.

 

 

 

The idea of having many different musicians involved came from a desire to work with my heroes and influences, the people who inspired me to become a musician in the first place. One of my biggest influences is Trent Gardner, who leads the projects Magellan and Explorers’ Club, projects that featured many different artist from various bands. I felt like, if he could do it, why can’t I do it too?

 

 

PR - Hypatia is a mathematician, an astronomer, a philosopher and a teacher, what the reasons that you have drawn in this character?

 

 

 

RM – Hypatia is person who’s influence on science, mathematics and philosophy is profound. Yet she is relatively unknown and receives little attention. Her story is so tragic. I saw this as an opportunity to bring her story to a wider audience.

 

 

PR - You have on "Hypatia", as for the other two albums, an impressive list of artists invited to all categories. Did you have any idea starting the album about who you wanted for "Hypatia"? How do you contact them?

 

 

 

RM - As I’m writing I always think about who would be right for a part. Then I reach out and ask if that person would be interested in doing it. Luckily for me, they usually say yes. Some artist I have had long standing relationships with. Others I contact via email or through management channels. Every connection is different.

 

 

PR - I listened to some tracks of the two other albums are "Exodus" and "The Legend of Goody Cole", I did not know these albums and as on "Hypatia" it seems that they are almost completely instrumental, that is correct?

 

 

 

RM – Yes. I work almost entirely instrumentally. I have nothing against lyrics, but I feel music by itself can be just as powerful, if not more.

 

 

 

The entire objective going into Telergy was to tell stories using music, just the notes themselves. Which is where the name Telergy actually comes from (Definition: the hypothetical action of one person’s thought and desire upon the brain of another person by the transmission of some unknown form of energy. i.e, to communicate without words).

 

 

 

This concept used to be common in music. Good examples would be Mussorgsky’s “Pictures at an Exhibition”, Gershwin’s “An American in Paris” and Prokofiev’s “Peter and the Wolf”. Somewhere along the line this form of great art died out and gave way to more lyrical oriented things with Broadway and the like. I guess what I’m trying to do with Telergy is bring this great art form back to life.

 

 

 

PR - Yet you have several singers who are present on the first two albums, I think Joe Cairney in particular but also others who come from different backgrounds of music. You can explain to us?

 

 

 

RM – Like many people involved with Telergy, Joe Cairney performs the spoken voice for a character during the scene sections between the musician pieces. And while there is little real lyric use on Telergy albums, they all do use extensive use of classical choir singers, always singing parts in Latin.

 

 

PR - You contribute financially to various charities such as Cross Road House, The Hampton Historical Society and Temple Israel in which you paid the profits of sales of albums. Why are you doing this gesture of charity?

 

 

 

RM – I am not rich by any stretch. But I am very fortunate to have a good job and a comfortable life. The money generated by Telergy albums is never going to be enough to change my standard of living. But it is enough to be a great benefit to others. So why not donate it and feel good knowing my art did some real good for people?

 

 

PR - Your compositions, even though they are strongly rock, are also inspired by classical music. Do you have any particular composers who have influenced you?

 

 

 

RM – Oh yes. Many. I listen to classical music most often these days. I enjoy Bach, Beethoven, Mozart, Tchaikovsky and Stravinsky among many others. I go to the symphony as often as I can.

 

 

 

 

PR - Are you satisfied with the reaction of the public to your albums up to now?

 

 

 

RM – It’s taken some time, but I think people are finally warming up to what I do. The first Telergy album got some very negative reviews, mostly for the spoken word segments in between songs. But now it feels like people have come around to the concept more and are much more accepting of it.

 

 

 

I think it’s wonderful, and I am very excited and flattered that my music is getting so much attention these days. But I set out to please myself first and foremost. Other people enjoying it is just icing on the cake.

 

 

PR - What are your future plans?

 

 

 

RM – There will definitely be more Telergy. But I can’t say when right now. I’m currently researching many different stories to find the one I think will fit the Telergy format best.

 

 

PR - You have the final word...

 

 

 

RM – To all those aspiring musicians out there, be true to yourself. Don’t change what you do based on that others think. Just work hard and do what you moves you.

 

 

 

And to all others, always think about how lucky you are, and how you can help pass along that good fortune to those who have less.

 

 

 

PR - Thank you

 

 

 

RM – You are welcome. My pleasure.

 

 

Entrevue réalisée par Richard Hawey

 

19-12-2015

 


NOUVEAUTÉS À VENIR

Après un long silence de 12 ans voici qu'on annonce un nouvel album pour la formation des Pays-Bas TRIANGLE.

Un groupe qui décide de s’appeler Standing Ovation parait de prime abord prétentieux. Ces 6 finlandais nous ont présentés en 2012 leur premier album "The Antikythera Mechanism". Et voici maintenant leur second "Gravity Beats Nuclear". Les références sont nombreuses, Spock's Beard, Dream Theater pour ne nommer que ceux-là.

 

MOTORPSYCHO nous présente leur quinzième album studio, il a pour titre « Here Be Monsters ».

Et oui un nouvel album pour cette formation suédoise qui paraitra le 14 mars sous le titre "Seaside Air". Une entrevue avec le groupe est prévue. À suivre!

Trio américain auteur d’un premier album baptisé "A is for Ampledeed" en 2013, Ampledeed est assurément une formation originale.

 

Évolutif, moderne et conséquent - sur When We Were Beautiful, DANTE a pris le meilleur des albums précédents pour créer un chef-d’œuvre musical. Disponible sur Gentle Art of Music le 18 mars.

 

 

SECTION IV est une nouvelle formation du Royaume Uni qui offre avec "Superhuman"une musique progressive accessible, remplie de richesses sonores qui rempliront vos oreilles. À découvrir !

 

 

EL TUBO ELÀSTICO, un jeune quatuor originaire de Jerez au sud de l’Andalousie, qui nous présente leur premier album éponyme.

 

 

PROFUNA OCEAN

In Vacuum

FREIA Music

TERRA INCOGNITA FESTIVAL

ROCK PROGRESSIF  

20, 21 & 22 MAI 2016   Québec


Tous les profits de la vente de l'Univers Progressif 4 vont à CKIA !! Merci de nous encouragez ! La compilation est disponible maintenant.